Το Tichu του Zoo.gr είναι ένα δημοφιλές παιχνίδι καρτών που παίζεται με 4 παίκτες χωρισμένους σε ζευγάρια. Μπορείτε να παίξετε τίτσου από το web, από Android συσκευές και από iOS συσκευές.
Σκοπός του κάθε παίκτη, είναι να "ξεφορτωθεί" όλες τις κάρτες από τα χέρια του, δημιουργώντας αποδεκτούς συνδυασμούς (αναλυτικές πληροφορίες αναφορικά με τους αποδεκτούς συνδυασμούς, παρέχονται στην ενότητα "Συνδυασμοί" στην συνέχεια), ώστε να συγκεντρώνει πόντους. Ο τελικός στόχος της κάθε ομάδας ή του κάθε ζευγαριού είναι να συγκεντρώσει όσο το δυνατόν περισσότερους πόντους, ώστε να φτάσει (ή ξεπεράσει) πρώτη τον προκαθορισμένο αριθμό πόντων, που θα καθορίσει και την τελική νικητήρια ομάδα.
Οι κάρτες του Tichu θυμίζουν τα φύλλα της κλασικής τράπουλας, αλλά με ορισμένες σημαντικές διαφορές. Πιο συγκεκριμένα, η ειδική τράπουλα αποτελείται από 56 φύλλα. Υπάρχουν τέσσερα Δυάρια, τέσσερα Τριάρια κ.ο.κ. έως το 10 αλλά και από τέσσερεις Βαλέδες, Ντάμες, Ρήγες και Άσσοι, χωρισμένα σε "φυλές" ή "χρώματα" (Σμαράγδια, Σπαθιά, Παγόδες και Άστρα). Επιπλέον, υπάρχουν 4 ειδικές κάρτες, το Mahjong, τα Σκυλιά, ο Φοίνικας και ο Δράκος, με διαφορετικές ιδιότητες η κάθε μία εξ αυτών, οι οποίες αναλύονται παρακάτω.
Μοίρασμα καρτών & Grand Tichu
Αρχικά, όλοι οι παίκτες παίρνουν από 8 φύλλα (τα φύλλα πάντα μοιράζονται ανά ένα στους παίκτες). Σε αυτό το σημείο και πριν μοιραστούν τα υπόλοιπα 6 φύλλα τους, οι παίκτες έχουν το δικαίωμα να δηλώσουν ή όχι "Grand Tichu". Το Grand Tichu (Γκραντ Τίτσου) αποτελεί ένα στοίχημα, κατά το οποίο ο παίκτης δηλώνει ότι θα ξεφορτωθεί πρώτος τα φύλλα του από όλους τους υπόλοιπους, συμπεριλαμβανομένου και του συμπαίκτη του. Αν καταφέρει να κερδίσει το στοίχημα του Grand Tichu, αποκτά 200 επιπλέον πόντους, ενώ αν το χάσει, χάνει 200 πόντους (περισσότερα γύρω από τους πόντους, ακολουθούν στο επόμενο άρθρο). Αφού έχουν αποφασίσει όλοι αν θα πουν ή όχι Grand Tichu, τότε συνεχίζεται το μοίρασμα μέχρι να έχουν όλοι οι παίκτες από 14 φύλλα (και η τράπουλα να τελειώσει). Κανένας παίκτης δεν μπορεί να δηλώσει ή να ακυρώσει το Grand Tichu μετά το μοίρασμα και των υπόλοιπων φύλλων.
Σημειώσεις: Σε περίπτωση που κάποιος παίκτης δηλώσει Grand Tichu, αυτό γνωστοποιείται και στους υπόλοιπους παίκτες. Επίσης, μπορούν να δηλώσουν Grand Tichu και περισσότεροι παίκτες, πράγμα που θα σημαίνει βέβαια ότι το πολύ ένας εκ των παικτών θα κερδίσει το στοίχημα (ή και κανένας).
Ανταλλαγές & Tichu
Αφού μοιραστούν όλα τα φύλλα και μέχρι να παίξει το πρώτο του φύλλο, ο κάθε παίκτης έχει δικαίωμα να δηλώσει ή όχι "Tichu". Αντίστοιχα με το Grand Tichu, το Tichu είναι επίσης ένα στοίχημα κατά το οποίο ο παίκτης δηλώνει ότι θα ξεφορτωθεί πρώτος τα φύλλα του από όλους τους υπόλοιπους. Η διαφορά έγκειται στο ότι ο παίκτης το δηλώνει ή όχι έχοντας περισσότερη διαθέσιμη πληροφορία, αφού έχει δει το σύνολο των φύλλων που του έχουν μοιραστεί. Έτσι, αν καταφέρει να κερδίσει το στοίχημα του Tichu, αποκτά 100 επιπλέον πόντους, ενώ αν το χάσει, χάνει 100 πόντους. Κι εδώ, εντελώς αντίστοιχα με το Grand Tichu, η δήλωση Tichu γνωστοποιείται στους υπόλοιπους παίκτες, ενώ μπορούν να δηλώσουν Tichu και περισσότεροι παίκτες.
Ανεξάρτητα από το αν κάποιος έχει δηλώσει Grand Tichu ή Tichu, μετά το μοίρασμα όλων των φύλλων ακολουθεί η φάση των "Ανταλλαγών". Κάθε παίκτης, ξεχωρίσει 3 φύλλα από το χέρι του για να τα δώσει στους υπόλοιπους παίκτες (από ένα σε κάθε αντίπαλο και ένα στον συμπαίκτη του). Η πιο συνηθισμένη τακτική είναι να δίνονται στους αντιπάλους όσο πιο χαμηλά φύλλα γίνεται, ενώ στο συμπαίκτη όσο πιο ψηλό. Όταν όλοι καθορίσουν το ποια φύλλα δίνουν στους υπόλοιπους, οι παίκτες παίρνουν τις "ανταλλαγές" που τους δόθηκαν και το παιχνίδι ξεκινά.
Αρχίζοντας το παιχνίδι
Πρώτος παίζει ο παίκτης που έχει την κάρτα του Mahjong (μία από τις ειδικές κάρτες που αναλύονται παρακάτω), ορίζοντας τον πρώτο συνδυασμό. Κάθε επόμενος παίκτης, μπορεί είτε να παίξει ακολουθώντας υποχρεωτικά τον συνδυασμό αλλά με φύλλα μεγαλύτερης αξίας, είτε να πάει πάσο. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι Βόμβες, οι οποίες μπορούν να πέσουν σχεδόν οποιαδήποτε στιγμή και αναλύονται στην συνέχεια. Εάν όλοι οι παίκτες μετά τον τελευταίο που έριξε κάποιον έγκυρο συνδυασμό πουν πάσο, τότε ο παίκτης αυτός μαζεύει την "μπάζα" και ορίζει εκείνος τον συνδυασμό του επόμενου γύρου. Μπάζα ονομάζονται τα φύλλα που κερδίζει ο παίκτης παίζοντας τον ισχυρότερο συνδυασμό από όλους τους υπόλοιπους και είναι σημαντικές, αρχικά για να κερδίζει η ομάδα του του πόντους που ενδεχομένως περιέχονται σε αυτές από τα φύλλα που έχουν πέσει (περισσότερες πληροφορίες γύρω από τους πόντους ακολουθούν στον επόμενο άρθρο), ΑΛΛΑ και για να είναι αυτός που θα καθορίσει στην συνέχεια τον συνδυασμό που τον εξυπηρετεί περισσότερο. Τα βήματα αυτά επαναλαμβάνονται έως ότου μείνουν χωρίς φύλλα στο χέρι δύο παίκτες από την ίδια ομάδα, ή έως ότου μείνει μόνο ένας παίκτης με φύλλα στο τραπέζι. Παράδειγμα: Ο Παίκτης 1 έχει το Mahjong και επιλέγει ως πρώτο συνδυασμό ένα ζευγάρι με 3αρια. Κάθε επόμενος παίκτης, μπορεί να χτυπήσει αυτόν τον συνδυασμό με οποιοδήποτε ζευγάρι μεγαλύτερης αξίας. Αν για παράδειγμα ο Παίκτης 2 έχει ένα ζευγάρι με 7αρια, μπορεί αν θέλει να το ρίξει για να χτυπήσει τον Παίκτη 1 και να διεκδικήσει την μπάζα. Αν τελικώς το παίξει, οι επόμενοι παίκτες θα μπορούν να τον χτυπήσουν μόνο με ζευγάρι μεγαλύτερης αξίας, με 10αρια για παράδειγμα (ή βόμβα όπως θα δούμε την συνέχεια). Αν ο Παίκτης 3 έχει τρία 9αρια, μπορεί αν θέλει να χτυπήσει το ζευγάρι 7αριων του προηγούμενου παίκτη, ΑΛΛΑ χρησιμοποιώντας μόνο δύο εξ αυτών, αφού ο αρχικός συνδυασμός δεν αλλάζει μέχρι να μαζευτεί η συγκεκριμένη μπάζα.
Τελευταίος παίκτης
Το παιχνίδι όπως είπαμε τελειώνει, όταν έχει μείνει μόνο ένας παίκτης με φύλλα στο χέρι του και έχουν βγει οι υπόλοιποι (ειδική περίπτωση και συνεπώς εξαίρεση από τις πτυχές του παιχνιδιού που αναλύει η συγκεκριμένη παράγραφος, αποτελεί το να βγουν πρώτος και δεύτερος οι παίκτες της ίδιας ομάδας). Ο τελευταίος παίκτης υφίσταται ποινή, σύμφωνα με την οποία δίνει τα φύλλα που κρατάει στο χέρι στους αντίπαλους και τις μπάζες που έχει συγκεντρώσει στον πρώτο παίκτη που βγήκε από το παιχνίδι, ασχέτως ομάδας. Οπότε, στην περίπτωση που ο συμπαίκτης του βγει πρώτος, εκείνος είναι που θα πάρει τις μπάζες που συγκέντρωσε, άρα οι πόντοι που περιέχονται σε αυτές θα παραμείνουν στην ομάδα τους. Ωστόσο, τα φύλλα που περίσσεψαν στα χέρια του θα πάνε όπως και να 'χει στην αντίπαλη ομάδα.
Συνδυασμοί
- Ένα φύλλο ή αλλιώς "Μονοφυλλία": 3, 4, 5, 9, Α
- Ζευγάρι: 4-4, 8-8, Κ-Κ
- Συνεχόμενα ζευγάρια: 4-4-5-5, 8-8-9-9, J-J-Q-Q, 6-6-7-7-8-8. Το συνεχόμενα είναι απαραίτητο στοιχείο, για παράδειγμα το 3-3-6-6 δεν αποτελεί αποδεκτό συνδυασμό
- Τριάδα ή Τριπλέτα: 3-3-3, 7-7-7, Α-Α-Α
- Φουλ, δηλαδή τριάδα και ζευγάρι: 2-2-2-5-5, 8-8-8-3-3, Q-Q-Q-10-10. Εδώ πρέπει να επισημανθεί πως ισχυρότερος συνδυασμός είναι αυτός με μεγαλύτερη τριάδα, για παράδειγμα το 7-7-7-2-2, κερδίζει το 6-6-6-Κ-Κ
- Κέντα, δηλαδή μία ακολουθία από τουλάχιστον 5 συνεχόμενα φύλλα ασχέτως φυλής ή χρώματος: 2-3-4-5-6, 7-8-9-10-J, 4-5-6-7-8-9-10-J-Q-K.
Σημειώσεις: α) Τα συνεχόμενα ζευγάρια και οι κέντες αποτελούν τους μόνους συνδυασμούς που το πλήθος των φύλλων τους δεν είναι συγκεκριμένο. Ο παίκτης που ορίζει τον τρέχοντα συνδυασμό στο τραπέζι, είναι αυτός που ορίζει και το πλήθος των φύλλων που πρέπει να έχουν τα συνεχόμενα ζευγάρια ή μία κέντα για να είναι αποδεκτά. Αν για παράδειγμα αρχίσει κάποιος με την κέντα 3-4-5-6-7-8, οι υπόλοιποι παίκτες θα μπορούν να χτυπήσουν την συγκεκριμένη εξάφυλλη κέντα μόνο με κάποια άλλη εξάφυλλη κέντα μεγαλύτερης αξίας, πχ την 5-6-7-8-9-10. Δεν μπορεί να χτυπηθεί από κάποια επτάφυλλη κέντα, το πλήθος των φύλλων της αρχικής είναι απολύτως δεσμευτικό.
β) Η αξία των απλών φύλλων αυξάνεται, όσο αυξάνεται το νούμερό τους. Οι φιγούρες J, Q και K θεωρούμε πως έχουν αξία 11, 12 και 13 αντίστοιχα, ενώ ο Άσσος έχει αξία 14 και είναι το ισχυρότερο από τα απλά φύλλα. Επίσης, ο Άσσος σε μία κέντα μπορεί να πάει μόνο μετά τον Ρήγα και αφού έχει αξία 14, δεν μπορεί ποτέ να πάει πριν το 2.
Βόμβες
Οι βόμβες είναι ακολουθίες φύλλων που νικάνε οποιονδήποτε συνδυασμό και μπορούν να χτυπηθούν μόνο από ισχυρότερες βόμβες. Αποτελούν έναν ειδικό συνδυασμό που δεν ακολουθεί τα πρότυπα. Υπάρχουν δύο είδη βόμβας:
- Το καρέ, που αποτελείται από τέσσερα ίδια φύλλα: 3-3-3-3, 9-9-9-9
- Η κέντα χρώμα, που αποτελείται από μία κέντα με τουλάχιστον 5 φύλλα της ίδιας φυλής: 2-3-4-5-6 Σμαράγδια, 5-6-7-8-9-10 Παγόδες, 3-4-5-6-7-8-9 Άστρα
Η ισχύς της βόμβας καθορίζεται πρώτα από τον πλήθος των φύλλων, και μετά από την αξία των φύλλων. Οποιαδήποτε βόμβα καρέ δηλαδή, χάνει από οποιαδήποτε βόμβα κέντας χρώμα, ενώ οποιαδήποτε πεντάφυλλη βόμβα κέντας χρώμα χάνει από οποιαδήποτε εξάφυλλη βόμβα κέντας χρώμα. Μερικά παραδείγματα βομβών με αυξανόμενη ισχύ: 2-2-2-2 < 5-5-5-5 < Q-Q-Q-Q < Α-Α-Α-Α < 6-7-8-9-10 Παγόδες (πεντάφυλλλη) < 8-9-10-J-Q Σπαθιά (πεντάφυλλη) < 4-5-6-7-8-9 Άστρα (εξάφυλλη) < 2-3-4-5-6-7-8 Σμαράγδια (επτάφυλλη)
Οι βόμβες μπορούν να παιχτούν σχεδόν σε οποιαδήποτε στιγμή στον γύρο. Ακόμα κι αν δεν είναι η σειρά του παίκτη που έχει μια βόμβα στα χέρια του, μπορεί να χτυπήσει οποιονδήποτε συνδυασμό με την βόμβα του, όποια στιγμή θέλει. Η σειρά μεταφέρθηκε σε αυτόν που έπαιξε την βόμβα και αρχίζοντας από τον παίκτη στα δεξιά του, κάθε επόμενος παίκτης μπορεί να την χτυπήσει μόνο με κάποια ισχυρότερη βόμβα ή να πάει πάσο. Οι μοναδικές περιπτώσεις που δεν μπορεί να παιχτεί οποιαδήποτε στιγμή μια βόμβα είναι δύο: Να μην είναι η σειρά του παίκτη που έχει την βόμβα και παράλληλα να μην υπάρχει κάποιος συνδυασμός στο τραπέζι για να χτυπηθεί με την βόμβα, και να παιχτεί για να χτυπήσει την ειδική κάρτα "Σκυλιά" που θα δούμε αναλυτικά στην συνέχεια.
Σημείωση: Αν δεν υπάρχει κάποιος συνδυασμός στο τραπέζι, ο παίκτης που είναι η σειρά του να παίξει μπορεί να ρίξει μια βόμβα ως αρχικό συνδυασμό.
Τέλος, οι βόμβες μπορούν να παιχτούν ακόμα και για να χτυπήσουν τον ίδιο τον παίκτη που την ρίχνει. Αν για παράδειγμα ο Παίκτης 3, έχει ρίξει το τελευταίο ζευγάρι που βρίσκεται πάνω στο τραπέζι και για την ώρα φαίνεται να κερδίζει την μπάζα (υποθετικά Α-Α), μπορεί ο ίδιος Παίκτης 3 να ρίξει μια βόμβα στην συνέχεια για να χτυπήσει ακόμα και τον δικό του τελευταίο συνδυασμό.
Σημείωση: Όπως θα δούμε στην συνέχεια, η ειδική κάρτα "Φοίνικας" μπορεί να παιχτεί και ως μπαλαντέρ, για παράδειγμα 2-2-Φ (τριπλέτα), 5-Φ (ζευγάρι), 4-Φ-6-7-8 (κέντα) κτλ.. Δεν μπορεί όμως ποτέ να χρησιμοποιηθεί για να σχηματιστεί μία βόμβα.
Τα ειδικά φύλλα
- Mahjong
To mahjong έχει αξία 1 και είναι το φύλλο που δίνει το δικαίωμα στον παίκτη που το έχει να παίξει πρώτος. Μπορεί είτε να παιχτεί μόνο του σαν μονοφυλλία, είτε σαν κομμάτι μίας κέντας, για παράδειγμα M-2-3-4-5, M-2-3-4-5-6-7 κ.λπ.. Ο παίκτης που έχει το Mahjong, δεν υποχρεούται να το ρίξει σαν πρώτη κάρτα, μπορεί να το κρατήσει για αργότερα. Τέλος, την στιγμή που ο παίκτης θα ρίξει το Mahjong, είτε μόνο του, είτε σε κέντα, μπορεί αν θέλει να κάνει μία ευχή, ζητώντας ένα οποιοδήποτε φύλλο από το 2 έως τον Άσσο. Εάν το φύλλο που ζητήθηκε είναι μέλος μίας βόμβας του επόμενου παίκτη, ακόμα και αν δεν μπορεί να ρίξει τον συνδυασμό που ακολουθήθηκε, είναι υποχρεωμένος να ρίξει τη βόμβα. Η ευχή είναι δεσμευτική και ο επόμενος παίκτης που το έχει είναι υποχρεωμένος να το ρίξει, εφόσον μπορεί να το πράξει ακολουθώντας παράλληλα τον συνδυασμό που παίχτηκε. Η ευχή του mahjong παραμένει ενεργή μέχρι να καλυφθεί από κάποιον παίκτη και δεσμεύει ακόμα και τον παίκτη που έκανε την ευχή.
Παραδείγματα
α) Ο Παίκτης 1 παίζει το Mahjong ως μονοφυλλία, ζητώντας 5. Ο Παίκτης 2 δεν έχει 5 και ρίχνει ένα 3, άρα η ευχή δεν έχει ικανοποιηθεί για την ώρα. Έρχεται η σειρά του Παίκτη 3, που έχει 5 και συνεπώς το ρίχνει υποχρεωτικά και η ευχή ικανοποιείται.
β) Ο Παίκτης 1 παίζει το Mahjong ως μονοφυλλία, ζητώντας 4. Ο Παίκτης 2 δεν έχει 4 και ρίχνει ένα 6. Ο Παίκτης 3 έχει 4, αλλά δεν μπορεί να το ρίξει πλέον αφού είναι πιο αδύναμο από το 6 και ρίχνει έναν Άσσο. Ο Παίκτης 4 έχει 4, αλλά δεν μπορεί να παιχτεί ως μονοφυλλία πάνω σε Άσσο. Έχει όμως μία βόμβα κέντα χρώμα που περιλαμβάνει το 4 (για παράδειγμα 3-4-5-6-7 Άστρα) και συνεπώς υποχρεούται να ρίξει την βόμβα του για να ικανοποιήσει την ευχή.
γ) Ο Παίκτης 1 παίζει το Mahjong σε κέντα, M-2-3-4-5, και ζητάει 7. Ο Παίκτης 2 έχει 7, αλλά δεν έχει κάποια κέντα που να το περιλαμβάνει και αποφασίζει να πάει πάσο. Ο Παίκτης 3 έχει εννιάφυλλη κέντα στα χέρια του, 2-3-4-5-6-7-8-9-10, που το περιλαμβάνει, άρα αναγκαστικά πρέπει να την σπάσει και να ρίξει μία πεντάφυλλη κέντα που να περιλαμβάνει το 7, πχ την 4-5-6-7-8. Οφείλει να την σπάσει σε πεντάφυλλη κέντα, γιατί ο συνδυασμός που παίζεται στο τραπέζι είναι αυτός.
δ) Ο Παίκτης 1 παίζει το Mahjong ως μονοφυλλία, ζητώντας 8. Ο Παίκτης 2 έχει δηλώσει Grand Tichu. Ο Παίκτης 4, για να προστατεύσει τον συμπαίκτη του που έχει δηλώσει Grand Tichu από το να πετάξει κάτι που ενδεχομένως του χαλάει κάποιον συνδυασμό χρήσιμο για το Grand Tichu, ρίχνει γρήγορα μια βόμβα με κέντα χρώμα που περιέχει το 8, ώστε να ικανοποιήσει εκείνος την ευχή.
Σημείωση: Το Mahjong είναι η μόνη κάρτα που έχει αξία 1. Υπενθυμίζεται πως οι Άσσοι έχουν αξία 14 και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κέντες πριν από το 2.
- Σκυλιά
Τα σκυλιά δεν έχουν αξία και παίζονται μόνο αν ο παίκτης που τα έχει παίζει πρώτος στο γύρο (σε άδειο τραπέζι δηλαδή). Με τα σκυλιά, ο γύρος κλείνει και ο παίκτης δίνει πάσα στο συμπαίκτη του να παίξει πρώτος. Αν ο συμπαίκτης του έχει βγει, τότε παίζει ο επόμενος από τον συμπαίκτη αντίπαλος. Αν έχει βγει και αυτός, τότε ξαναπαίζει ο παίκτης που τα έριξε. Υπενθυμίζεται ότι τα Σκυλιά είναι η μόνη κάρτα που δεν χτυπιέται από βόμβα.
- Δράκος
Ο Δράκος είναι το δυνατότερο φύλλο στην μονοφυλλία. Δεν μπορεί να παιχτεί σε άλλους συνδυασμούς, δεν μπορεί δηλαδή να χρησιμοποιηθεί σε κάποιο ζευγάρι, τριπλέτα, φουλ ή κέντα. Ο μόνος τρόπος για να χτυπήσει κάποιος παίκτης τον Δράκο, είναι με το να ρίξει κάποια βόμβα. Επιπλέον, ο Δράκος είναι το φύλλο που δίνει τους περισσότερους πόντους στο παιχνίδι (25 πόντους). Όποιος παίκτης τον έχει στην μπάζα του κερδίζει κι αυτούς τους πόντους. Ωστόσο, ο παίκτης που κερδίζει κάποια μπάζα με τον Δράκο, υποχρεούται να δώσει την συγκεκριμένη μπάζα σε κάποιον από τους δύο αντίπαλους παίκτες. Είθισται να δίνεται στον παίκτη που πιστεύουμε πως θα βγει τελευταίος, ώστε αν βγει τελικά πρώτος ο παίκτης που τον ρίχνει ή ο συμπαίκτης του, να έχει πιθανότητες να καταλήξει στις δικές τους μπάζες (Υπενθυμίζεται πως ο παίκτης που μένει τελευταίος στο τραπέζι, δίνει τις μπάζες του σε αυτόν που βγήκε πρώτος).
Σημείωση: Αν ο Δράκος δεν είναι το φύλλο που κερδίζει την μπάζα γιατί έχει χτυπηθεί στην συνέχεια από κάποια βόμβα, δεν δίνεται η μπάζα σε κάποιον από τους αντιπάλους. Λόγω αυτού, μπορεί κάποιος παίκτης να παίξει τον Δράκο και συνέχεια να ρίξει κατευθείαν μία βόμβα για να χτυπήσει τον εαυτό του και να κρατήσει για την δική του ομάδα του πόντους από την εν λόγω μπάζα.
- Φοίνικας
Ο Φοίνικας λειτουργεί σαν μπαλαντέρ ή προσθέτει +0.5 στην αξία της τελευταίας κάρτας που παίχτηκε αν πρόκειται για μονοφυλλία. Η αξία του Φοίνικα καθορίζεται από τον συνδυασμό στον οποίο παίχτηκε και λειτουργεί σαν οποιοδήποτε φύλλο. Ο Φοίνικας δηλαδή, μπορεί να σχηματίσει οποιονδήποτε συνδυασμό από τον οποίο λείπει ένα φύλλο, όπως για παράδειγμα στις ακόλουθες περιπτώσεις: 5-Φ (ζεύγος), 5-5-Φ (τριπλέτα), 8-8-9-Φ (συνεχόμενα ζευγάρια), 8-8-Φ-2-2 (φουλ), 3-4-Φ-6-7 (κέντα). Ωστόσο, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί συνδυαστικά με το Mahjong ή τον Δράκο για να δημιουργήσει κάποιο ζευγάρι και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να φτιάξει βόμβα. Στην περίπτωση που παιχτεί σε μονοφυλλιά, λόγου χάρη πάνω από 9, τότε ο επόμενος παίκτης μπορεί να χτυπήσει τον Φοίνικα με 10. Επίσης, ο Φοίνικας είναι πιο δυνατός πάνω στον Άσσο, αφού χτυπιέται μόνο από Δράκο ή βόμβα, ενώ αν πέσει πρώτος σαν μονοφυλλιά έχει αξία 1,5 (χτυπιέται δηλαδή ακόμα και από 2). Τέλος, ο Φοίνικας δεν μπορεί να πάει πάνω από Δράκο, δεν ικανοποιεί την ευχή του mahjong, ακόμα και εάν παίρνει την αξία του φύλλου που ζητήθηκε, και στο τέλος του παιχνιδιού, αφαιρεί από τον παίκτη που τον έχει στην μπάζα του 25 πόντους.